Kursplan för
Trafikteknik
Traffic Engineering
VTTF01, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd D
Beslutsdatum: 2016-04-08
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: V3
Valfri för: L4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten insikt i:
- samspelet mellan samhällsutvecklingen och transporterna
- transporternas drivkrafter
- faktorer som påverkar trafikens effekter
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- ha kunskap om hur transportsystemet kan bidra till en hållbar
utveckling,
- ha kunskap om transporternas historiska utveckling och vilka
drivkrafter som ligger bakom denna utveckling,
- förstå gods- och persontrafikens roll för näringslivet,
för olika samhällsfunktioner och i vårt dagliga liv,
- kunna redogöra för de transportpolitiska målen,
- kunna beskriva sambandet mellan faktorer som påverkar uppkomst
av trafik såsom lokalisering av bebyggelse och verksamheter
- förstå hur man använder modeller för att göra
trafikprognoser,
- förstå olika planeringsprinciper,
- ha kunskap om olika trafikantgruppers behov och
preferenser
- ha kunskap om olika färdmedels
planeringsförutsättningar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna tillämpa trafiktekniska metoder, bland annat att
beräkna efterfrågan för persontransporter med olika färdmedel
under olika enkla scenarier,
- ha förmåga att analysera vilka effekter för
samhällsutvecklingen olika typer av förändringar kan få
- kunna analysera trafiktekniska data och föreslå lämpliga
åtgärder för att lösa enklare trafiktekniska problem
- kunna redovisa och diskutera i skriftlig rapportform
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande teman:
- Hållbart transportsystem: Vad innebär begreppet hållbarhet i
transportsektorn och hur kan man sträva mot ett hållbart
transportsystem?
- Trafikens utveckling: Hur har person- respektive godstrafiken
utvecklats genom historien? Vilka drivkrafter påverkar
utvecklingen?
- Planeringsprinciper: En genomgång av de olika
planeringsprinciper och ideal som präglat det svenska
stadsbygganden, speciellt var gäller trafikplanering.
- Prognosmodeller på olika nivåer.
- Transportpolitiska mål och planprocessen: Hur sker
fördelningen av resurser till infrastruktur och hur ser
planeringsprocessen ut för ett infrastrukturprojekt.
- Färdmedel: Planeringsförutsättningar för bil,
kollektivtrafik, cykel och gång. Hur skiljer sig olika färdmedel
åt ur ett trafikplaneringsperspektiv vad gäller t.ex. kapacitet
och dimensionering.
- Trafiksäkerhet
- Tillgänglighet för trafikanter med särskilda behov
Som stöd till olika teman genomförs övningar med såväl
muntlig som skriftlig presentation. Lärare ger muntlig och
skriftlig feedback. Trafiktekniskt fältarbete med handledning
förekommer i övningarna.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen och projektuppgift utgör grunden för slutbetyget. För godkänt betyg krävs godkänd tentamen, godkänd projektuppgift, godkänt litteraturseminarium och godkända instuderingsfrågor.
Antagningsuppgifter
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: VTT100, VTT131, VTVF05
Kurslitteratur
- Christer Hydén (red): Trafiken i den hållbara staden. Studentlitteratur, 2008, ISBN: 978-91-44-05301-1.
- Göran Cars, Bo Malmsten, Patrik Tornberg: Bana väg för infrastruktur. KTH, 2009, ISBN: 978-91-7415-233-3. Finns tillgänglig i elektronisk form.
- Boverket: Samordna planeringen för bebyggelse och transporter. ISBN: 978-91-7563-084-7. Tillgänglig i elektronisk version.
- Trafikverket & SKL: Gångbar stad. ISBN: 978-91-7585-017-7. Finns tillgänglig i elektronisk form.
- Trafikverket & SKL: Trafik för en attraktiv stad, En introduktion till TRAST. ISBN: 978-91-7585-099-3. Finns tillgänglig i elektronisk form.
- Programledning V: Anvisningar för rapporter på V-programmet. 2015. Finns tillgänglig på programmets hemsida.
Kontaktinfo och övrigt
Examinator: Andreas Persson, Andreas.Persson@tft.lth.se
Kursansvarig: Andreas Persson, Andreas.Persson@tft.lth.se
Hemsida: http://www.tft.lth.se/utbildning/grundutbildning
Övrig information: Undervisningsformer för kursen är föreläsningar och ett antal projektuppgifter som genomförs i mindre grupper. Muntlig och skriftlig presentation och feedback på uppgifterna. Fältarbete under handledning förekommer i projekten.