Gäller för: Läsåret 2014/15
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2014-04-02
Valfri för: M4-pu, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen ska med stöd av de senaste forskningsrönen ge insikter
i några av de för konstruktören väsentliga teknikområden som
berör konstruktion i termoplastiska material, såsom
materialkännedom och -val, konstruktiv utformning och bearbetning
av termoplastiska plastmaterial. Kursdeltagaren ska också ges
kunskaper om kostnadsanalys av en föreslagen
konstruktionslösning. Hållbar utveckling utgör ett viktigt
fundament i kursen. Fokus ligger på bioplaster, energieffektiv
produktion och att konstruera för materialåtervinning. Likaså
behandlas plasters roll ur ett samhällsperspektiv.
Inom respektive teknikområde behandlas såväl kvalitativa som
kvantitativa metoder. Kursen utgår ifrån att deltagaren har
grundläggande kunskaper om materialen och deras bearbetning.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
utifrån en given principlösning kunna föreslå lämpligt plastmaterial
utifrån en given principlösning kunna föreslå lämplig konstruktionslösning
utifrån vald konstruktionslösning kunna föreslå lämplig produktionsmetod
kunna göra en kostnadsanalys för framtagna förslag
inför en industriell uppdragsgivare eller motsvarande, muntligen och skriftligen, självständigt eller i grupp, kunna redovisa resultatet från ett konstruktionsprojekt - i form av resultat och process
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
självständigt, utifrån en principlösning, med hjälp av publika materialdatabaser kunna ta fram och analysera olika materialförslag för aktuell komponent/produkt
självständigt eller i grupp kunna utarbeta en unik konstruktionslösning
självständigt eller i grupp inför en industriell uppdragsgivare, eller motsvarande, i dialog kunna kommunicera, muntligen och i skrift, framtagen konstruktionslösning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• med ett forskningsmässigt förhållningssätt kunna
reflektera över framtagna material-, konstruktions- och
tillverkningslösningar och på basis därav kunna föreslå
eventuellt behov av ytterligare och/eller alternativa material-,
konstruktions- och tillverkningslösningar
• kunna identifiera eventuella behov av fördjupade analyser av
framtagna förslag
För att säkerställa att det är aktuella forskningsrön som
tas upp inom de olika ämnesområdena inbjuds externa föreläsare
med forskningsanknytning. Under kursen får studenterna tillgång
till de senaste forskningsresultaten inom aktuella områden, som
underlag för att lära sig att göra självständiga och kritiska
bedömningar.
Kursen inleds med en genomgång av aktuella bas-, konstruktions-
och avancerade plaster. Genomgången, som utgår ifrån materialens
egenskaper och pris, syftar till att ge en insikt i de mest
frekventa materialen som idag finns tillgängliga på
markanden.
Baserat på dessa kunskaper redovisas hur en kravspecifikation upprättas som underlag för val av material och hur det konkreta materialvalet genomförs. Utifrån materialvalet genomgås hur den konstruktiva utformningen av den blivande produkten tas fram. Vid framtagningen av den konstruktiva utformningen beaktas inte endast utformning med hänsyn till funktionella krav utan också med hänsyn till de produktionsbetingade krav som är så specifika för denna typ av material. Den teoretiska genomgången avslutas med att de specifikt tillverkningsrelaterade aspekterna beaktas såsom tillverkningsmetod, eventuella efterbearbetningar, sammanfogningsteknik och kostnadsanalys.
Studiebesök genomförs på plastindustrier med skilda bearbetningstekniker.
Parallellt med teoridelen genomförs ett industrinära konstruktionsprojekt av en produkt. Utgångspunkten för detta projekt är en produkt av ett slag som de flesta av kursdeltagarna är väl förtrogna med. Projektet utförs i grupp om 3-5 studenter per grupp. Projektet följer momenten: produktanalys och upprättande av kravspecifikation, materialval, framtagning av konstruktiv utformning och produktionsförberedelser inkluderande kostnadsanalys. Efter varje delmoment i projektet genomförs en avstämning mot handledaren.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: För erhållande av slutbetyg krävs godkänd tentamen och godkänt projektarbete. Projektet genomförs i form av ett grupparbetet om 3 - 5 studenter per grupp och omfattar momenten: problemanalys och upprättande av kravspecifikation, materialval, framtagning av konstruktiv utformning och produktionsförberedelser inkluderande kostnadsanalys. I projektarbetet ingår också en avslutande presentation av respektive projektarbete vid en gemensam redovisning av projekten. Varje delmoment, inkluderande den gemensamma redovisningen, avrapporteras separat och bedöms i poängskalan 0 – 10 poäng. För godkänt delmoment krävs minimum 5 poäng. För godkänt projektarbete krävs att alla delmoment godkänts. Maximalt kan 50 poäng erhållas på projektarbetet. Varje medlem i projektgruppen erhåller den för projektresultatet uppnådda poängen på det gemensamma arbetet. Den skriftliga tentamen behandlar genomgången teori och ger också maximalt 50 poäng. För godkänd tentamen krävs minimum 25 poäng. Slutbetyget baseras på summan av uppnådda poäng på de båda kursmomenten.
Delmoment
Kod: 0111. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Projektet omfattar momenten: analys och upprättande av kravspecifikation, materialval, framtagning av konstruktiv utformning och produktionsförberedelser inkluderande kostnadsanalys. I projektarbetet ingår också en avslutande presentation av respektive projektarbete vid en gemensam redovisning av alla projekten. Varje delmoment, inkluderande den gemensamma redovisningen, avrapporteras separat och bedöms i poängskalan 0 – 10 poäng. För godkänt delmoment krävs minimum 5 poäng. För godkänt projektarbete krävs att alla delmoment godkänts. Maximalt kan 50 poäng erhållas på projektarbetet. Projektet genomförs i form av ett grupparbetet med 3 - 5 studenter per grupp. Varje gruppmedlem erhåller den för projektresultatet gemensamt uppnådda poängen. Delmomentet omfattar: Projektet omfattar momenten: analys och upprättande av kravspecifikation, materialval, framtagning av konstruktiv utformning och produktionsförberedelser inkluderande kostnadsanalys. I projektarbetet ingår också en avslutande presentation av respektive projektarbete vid en gemensam redovisning av alla projekten.
Kod: 0211. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänd tentamen ger maximalt 50 poäng. För godkänd tentamen krävs minimum 25 poäng. Delmomentet omfattar: Tentamen avser att individuellt kontrollera kunskaperna i genomgången teori.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Universitetsadjunkt Katarina Elner Haglund, katarina.elner-haglund@mkon.lth.se
Hemsida: http://www.mkon.lth.se